Lectures

Choose Topic

Choose Date/s

You may choose either one or two dates (a period of time).

אפוס וטרגדיה

Monday 20 November 2017

7:00 PM - 8:00 PM

Lectures

קריאה מונחית ב'אודיסאה' וב'אוריסטיאה' לאייסכילוס

 במאה ה8 לפנה"ס חוברו שני האפוסים הגדולים, איליאדה ואודיסאה, המיוחסים להומרוס, גדול המשוררים של העולם העתיק. במאה ה5 לפנה"ס, באתונה הדמוקרטית, הגיעה לשיאה הטרגדיה היוונית באורסטיאה של אייסכילוס. אפוס וטרגדיה - ז'אנרים שונים, זיקות שונות וסוגי ידע והתנסות שונים בתכלית של האנושי.

מדוע אם כן לקרוא אפוס וטרגדיה בזה אחר זה? הציר המחבר הוא בראש ובראשונה הגיבור. באפוס הגיבור הוא מושא ראוי להשתאות, חיקוי, הערצה. חוסר הנחת והמתחים שדמותו נושאת ויוצרת סביבה יש בהם כדי להעצים את העלילה - אך אלו לעולם לא יהוו מושא אינטנסיבי לחקירה. את האיום שבדמותו של הגיבור, את החרדה שמעורר כוחו העודף והמסוכן לעצמו ולקהילה, את אלו תחקור הטרגדיה, יציר כפיה של אתונה הדמוקרטית.
תשתית הדמיון היווני מונחת בצי של ספינות הצר על העיר טרויה ובתום עשר שנים הורס אותה - המלחמה. ולאחר המלחמה - השיבה הביתה. תהילה בקרב והשיבה הביתה הן שתי התכליות של הגבור היווני באפוס ההומרי. שתי תכליות שהטרגדיה תפצל ותסבך בדמותו של האזרח החדש, האתונאי.
השיבה הביתה היא הציר השני שיקשור בין האפוס לטרגדיה. לאורך כל האודיסאה מוזכרת שוב ושוב שיבה נוספת, זו של אגממנון, מלך הצי היווני, שנרצח עם שובו הביתה לאחר המלחמה על ידי אשתו. השיבה הנוספת הזו, הקטסטרופלית, נפרשת באופן מרהיב ומעיק בטרילוגיה אורסטיאה. האלימות הכרוכה בשיבה הביתה הנפתרת באופן כמעט ניסי ב"אודיסיאה" עוברת טרנספורמציה מופלאה בטרילוגיה הטרגית של אייסכילוס, והופכת לאוטופיה מעוררת השתאות והשראה.
 

שרון אס, משוררת, שספריה זכו, בין השאר, בפרס ראש הממשלה ליצירה ובפרס ביאליק. ספרה החמישי מוזיקת הנתיב הרחב יראה אור בקרוב. אס מלמדת במסלול לכתיבה באוניברסיטת תל אביב, באוניברסיטת בן גוריון בנגב ובעלמא, בית לתרבות עברית. סדרת מסות על שירה, "טנדו", בעריכתה ובעריכת המשוררת ליאת קפלן, תצא לאור השנה בהוצאת "כרמל".

Back