תערוכות

תערוכות בעבר

שי צבי הורודי: בית הבליעה

שי צבי הורודי: בית הבליעה

וַיֹּאמֶר אֵלַי בֶּן־אָדָם[...]: אֱכוֹל אֶת־הַמְּגִלָּה הַזֹּאת [...]. וָאֶפְתַּח, אֶת־פִּי; וַיַּאֲכִילֵנִי, אֵת הַמְּגִלָּה הַזֹּאת; [...] וָאֹכְלָה, וַתְּהִי בְּפִי כִּדְבַשׁ לְמָתוֹק. (יחזקאל ג', 3-1) 

 

שלוש עבודות מ־2015 בתערוכתו של שי צבי הורודי. שתיים מהן הוצגו בתערוכת הגמר של האמן במדרשה לאמנות של מכללת בית ברל בחודש יולי האחרון, והשלישית היא עבודה חדשה, מאוחרת יותר.
שלוש העבודות הן סרטונים ללא קול מתוך מכלול עבודתו הפרפורמטיבית של האמן המתעדת פעולות שמשותף להן האינטרס בשינוי, בחציית גבולות ובבדיקת גבולות של ההפרדה בין אני ללא־אני, סיבולת פיזית של הגוף וסובלנות של ממסדים. אפשר לומר שכל אחד משלושת הסרטים מתעד תהליך טרנספורמטיבי של עיכול, של שינוי חומרים (מטבוליזם) שמתרחש בתוך מערכת שמכילה אובייקט משתנה ומקום – בית בליעה – שבו מתרחש תהליך השינוי.


הסרטים שייכים לסוגת סרטי הווידאו הביתיים, מעין סלפי בווידאו. האמן עצמו מצלם אותם במצלמה נייחת. זיקתם לרשת ניכרת לא רק באופיים ובטכנולוגיה הנמוכה של ביצועם אלא גם בידע שהפעולות המתוארות בהם נסמך עליו.
כל אחד מהסרטים מתעד הליך של שינוי בגופו של האמן. בתצוגה עצמה נִלווה לכל סרט אובייקט שהוא המניע או העילה לעבודה או התוצר שלה.
בסרט תשעה פריטים גנובים נבלע הורודי, בדמות בחור, בקניון דיזנגוף סנטר ויוצא ממנו בדמות בחורה. תהליך השינוי המגדרי המהיר מושג באמצעות פריטים – פריטי לבוש, ספר, מספריים קטנות, דיאודורנט לנשים ופינצטה – שנגנבו מחנויות הקניון. הפריטים מוצגים לצד הסרט.


בסרט פיתוח נראה הורודי יושב בבית קפה, מזמין קפה ומים ובעזרת אבקת כביסה וּויטמין סי שהביא אתו, מכין נוזל פיתוח שהוא מכניס לפיו עם סרט צילום. לדבריו, "הגוף משמש חלל סגור במרחב ציבורי ומממש את ההפרדה, ההכרחית לפעולת המצלמה, בין פנים לחוץ." לצד הסרט מוצג התצלום שהתקבל מסרט הצילום.
בסרט המאוחר יותר, אכילת המלגה על שם רפי לביא, נראה הורודי חותך את שטרות כספי המלגה על שם רפי לביא, שקיבל ממכללת בית ברל עם סיום לימודיו, מערבב אותם במזון ואוכל את הכסף. לצד הסרט מוצגים התעודה המעידה על הפרס ושטר אחד שנשמר בשלמותו. על העבודה הזו אמר הורודי שהמפגש עם הענקת הפרס היה בגדר "עודפות של הרצון לקבל אותו ברמה סימבולית גבוהה (כמו אכילת לחם הקודש שהוא הגוף של ישו) מתוך הפיכתו למוחשי. המרה של מובן סימבולי אחד של השטרות – כסף – בהריסתו, במובן סימבולי אחר, דרך מערכת העיכול."


שינוי מין "מוכן בן רגע", הסתכנות בגניבה, בהקלטת סתר, בפגיעה במערכת העיכול, בהפיכת איברים פנימיים לכלי עבודה – כל אלה מאפיינים את פעולותיו של הורודי; אלו הן טקטיקות של מצבי חירום, חציית גבולות והקרבה, שבהן היחיד מוכן ליטול סיכונים גופניים וחברתיים ביחסיו הארוטיים עם האתגרים ועם המערכות שאתם הוא מתמודד.

 

פתיחת התערוכה:

יום שישי 25 ספטמבר 2015

נעילת התערוכה:

יום שבת 02 ינואר 2016

מיקום:

גלריית לורנס גראף לאמנות עכשווית הבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר

אוצרת:

אלן גינתון

הסתר מידע
הקודם נגן הבא