דילוג לתוכן העמוד

על היופי ועל הכיעור #3 / הגוף האנושי: יופי מגדרי וקישוטיות — טל לניר

מפגש #3 בסדרה על היופי ועל הכיעור
הסדרה בהנחיית אסי משולם וטל לניר

מפגש זה פותח צמד הרצאות חדש שעיסוקן בגוף האדם. בהרצאה זו נפנה את מבטנו אל עבר הגוף האנושי (בדגש על הגוף הנשי?), ונעסוק במסרים הגלויים והחבויים ביצירות נבחרות. כיצד הם מקבעים את אידיאל היופי, וכיצד הם חותרים תחת הגדרות מגדריות מקובלות.

אודות הסדרה:
מי קובע מה הוא יופי, וכיצד הייצוג משתנה בין הדורות? האם יש קשר בין אסתטיקה למוסר? כיצד מתבטא יופי רוחני או כיעור פנימי ביצירות אמנות? מדוע אידאלים של יופי אינם קבועים, אלא משתנים כל הזמן? בקורס זה יוצגו שני המושגים זה לצד זה: היפה והמכוער. בסדרת מפגשים הבנויה כצמדים ייבחנו נושאים שונים משתי נקודות מבט, ויישאלו שאלות מהותיות העוסקות באסתטיקה וביופי ככלל.
נכיר את ה"נכון" ו"היפה" וניגע באלוהי ובנשגב. במקביל נעסוק בכיעור כפונקציה אסתטית של הטמא והבזוי. נבחן את המשיכה לקיטש, לראווה, למגלומני ולספקטקל. כמו כן נעסוק בסוגיית ההדרה, וננסה להבין מי מגדיר את הגבול בין מה שיפה למה שמכוער, בין מה שראוי להיראות ובין מה שראוי שיישאר בחושך.

אודות המרצה:
טל לניר: אוצרת משנה לפרויקטים מיוחדים במוזיאון תל אביב לאמנות. דוקטורנטית במכון כהן, אוניברסיטת תל אביב. בעלת תואר שני בחוג לתולדות האמנות מאוניברסיטת תל אביב. מרצה בכירה במגוון מוסדות תרבות בישראל.