דילוג לתוכן העמוד

מפגש #4 הסמינר ה־19 לפילוסופיה קונטיננטלית: פילוסופיה תחת מלחמה

מפגש #4
הרצאה באולם הרצאות
מרצים.ות:
פרופ׳ ורד לב כנען (אוניברסיטת חיפה): הכנסת אורחים בזמן מלחמה
ד״ר חובב רשלבך (המכון לאמנות, מכללת אורנים): מחשבות בעקבות 'אמנות בשבי המלחמה':אירוע השקת 'תיאוריה וביקורת', גיליון 48

אודות הסמינר:

האם לכתוב פילוסופיה אחרי ה-7 באוקטובר והמלחמה זו ברבריות, כפרפרזה על דבריו של תיאודור אדורנו על השירה?

בסמינר לפילוסופיה קונטיננטלית הייתה לנו התלבטות קשה, איך, והאם בכלל, לקיים סמינר פילוסופי לאחרי אירועי ה־7 באוקטובר, המלחמה הקשה בעזה, והתגובות המטלטלות של אגפים לא מעטים בעולם האקדמיה המערבי לאסון של ה־7.10. הייתה לנו הבנה שעצם התהייה הזו מצריכה בחינה רפלקסיבית על מקומה של הפילוסופיה. במידה מסוימת יש גם צורך בבחינה של השדה הפילוסופי הקונטיננטלי והביקורתי (ואופני התרגום שלו בעולם האקדמי האמריקאי), לאור התגובות של העולם האקדמי המערבי לאירועים הקשים בישראל ובעזה.

בסופן של התלבטויות, החלטנו לקיים סמינר תחת הכותרת פילוסופיה תחת מלחמה , כותרת המשמרת במכוון כפילות לשונית: ה"תחת" מתפקד גם כ"קונטקסט" וגם במובן ההתקפי — גם פילוסופיה הפילוסופיה הקונטיננטלית מצויה תחת מלחמה כנגדה.

בסמינר השנה ננסה לחשוב את אירועי הטבח של ה־7.10, ואת המלחמה המתנהלת בעזה, בהשראת הפילוסופיה הקונטיננטלית העכשווית, ולדון בשבר שנפער גם במחשבה הביקורתית.

בכל מפגש נקיים שיחה בשניים, או נציג שתי פרזנטציות, שבמהלכן ננסה להציע מושגים, פריזמות, או תמות פילוסופיות המאפשרות לפתוח צהרים פילוסופים חדשים אל מה שקורה, ולהרחיב את נקודות המבט, הדריכות והרגישות.

לרכישת מפגשים נוספים בסדרה >

משך כל מפגש: שעה וחצי