דילוג לתוכן העמוד

90 שנה לייסוד המוזיאון / מפגש מיוחד בארכיון

״למר דיזנגוף! שלום. ברצוני למסור לו אי אלו דברים ביחס למוזיאון. […] יש לי עכשיו האפשרות לברר לעצמי, מה ערכו של מוזיאון זה דווקא, מה יש בו. התחלה היא יפה, התחלה זו מזכירה לעתים, ציר מתחיל שהתחיל לציר באופן פתאומי, [...] ומשום כך זה עושה רושם בעיקר מבטיח. […] בזה יש הרגשה שנוצרה התחלה של מוזיאון עברי."

בדברים אלה פותח חיים (אפתקר) אתר — צייר, ממייסדי עין חרוד ויוזם המשכן לאמנות בקיבוץ — את מכתבו למאיר דיזנגוף — ראש עיריית תל אביב, יוזם ומייסד מוזיאון תל אביב — שבועות ספורים לאחר חנוכת המוזיאון ב־2 באפריל 1932. במכתב זה מגולל אתר את עמדתו לגבי ערכו, מטרתו ותפקידו של המוזיאון הצעיר.

אתר לא היה היחיד. תקופת הקמת המוזיאון והשנים הראשונות לייסודו הניעו את אנשי האמנות, התרבות והרוח של התקופה להידרש לשאלה בדבר מקומו ותפקידו של המוזיאון החדש לאמנות. כל זאת, לצד לב ליבם של הדיונים הענפים והלבטים הרבים בסוגיה זו של הוועד המנהל של המוזיאון בראשות דיזנגוף, ושל אישים בארץ ובחו"ל שהיו מעורבים בהקמתו של מוסד האמנות בעיר.

לרגל שנת ה־90 לייסודו של מוזיאון תל אביב לאמנות, נחזור לאותם רגעים מכוננים במפגש שייערך בארכיון המוזיאון, ביום המוזיאונים, 19 במאי 2022. במפגש נעמוד על תהליך הגדרת המוזיאון באמצעות המסמכים והתכתובות המקוריות מסוף שנות ה־20 עד אמצע שנות ה־30 של המאה הקודמת. נתייחס גם, ממבט של 90 שנה לאחור, לשינוי שחל בהגדרת המונח מוזיאון במאה ה־21.

מספר המקומות מוגבל