אוספים

צילום

אלנבי

אלנבי
  • ברי פרידלנדר 1954, ישראל
  • אלנבי
  • 2001
  • הדפס צבע דיגיטלי על אלומיניום
  • 29.2x208.3ס"מ
  • מתנת האמן; פרס לאון קונסטנטינר לצילום לאמן ישראלי, 2001
 

 

ברי פרידלנדר זכה להכרה כאמן בעקבות סדרות תצלומים משנות ה-80, שתיעדו את יושביו הבוהמיינים של קפה כסית המיתולוגי ואת חוף הים בתל אביב. פרידלנדר פיתח שפה צילומית שהשפיעה על צלמים צעירים וצלמי עיתונות רבים בארץ. שפתו מאופיינת, בין היתר, בצבעים עזים ובכתמי תאורה מרצדים על רקע צבעוניות לילית קסומה. בהמשך דרכו החל פרידלנדר ליצור דימויים מורכבים, הנוצרים באמצעות פירוק וצירוף של קטעי מציאות שתיעד בעבר – קולאז'ים צילומיים מעובדים במחשב, הנושאים אופי סיפורי. באופן זה מתגלה סמיכות אירועים חדשה ונוצרים מצבים חדשים, שלא היו קיימים בתצלומים המקוריים. באמצעות הטכניקה שפיתח, הכוללת דחיסת מידע ופרישה חזיתית במבט היקפי, מצליח פרידלנדר ליצור זמן מתמשך בצילום בודד ולחשוף פנורמה של מציאות ישראלית.

היצירה אלנבי פורשת זהויות שונות המאפיינות את הרחוב התל אביבי – חיילים, צעירים, רוכבי אופניים, אנשים בדרכם לעבודה – ומשלבת נקודות מבט שונות באופן שמרחיב את שדה הראייה של הצופה. היצירה עוסקת באפשרויות השכפול המתעתעות הגלומות בצילום ובהשתמעויותיו החברתיות. תצלומי הקולאז' של פרידלנדר עוסקים בצילום כמדיום מקדים לטכנולוגיית המחשב; הם מציגים אותו כמאגר מידע, כארכיאולוגיה של המדיה החדשה.

 

 

חזרה לאוספים