אוספים

אמנות מודרנית ועכשווית

הרועה (על פי מייה)

הרועה (על פי מייה)
  • וינסנט ון גוך 1853, הולנד – 1890, צרפת
  • הרועה (על פי מייה)
  • 1889
  • צבע שמן על בד
  • 41.5x53ס"מ
  • אוסף משה ושרה מאייר
 

ון גוך התוודע לציורי הז'אנר של חיי הכפר ביצירתו של ז'אן פרנסואה מייה באמצעות הדפסים שנעשו לפיהם. הוא פיתח הערצה ואמפתיה כלפי מייה, כאדם וכאמן. ון גוך ראה את התיאור התמציתי ופשטות הצורה של עבודותיו כדגם מושלם לתיאור אנשי הכפר, כפי שהוא עצמו הכירם, ושאב מכך השראה ליצירתו העצמאית. ון גוך צייר עשרים ציורים, ובהם הרועה (על פי מייה), בתקופת אשפוזו מרצון במוסד סן פול דה מוסול שבסן רמי. בשל מצב בריאותו הרעוע הוגבלה ניידותו במוסד, וכך נמנעה ממנו בחירה חופשית של נושאים לציור. לכן הוא נעזר בין היתר במאגר קטן של הדפסים שהיה ברשותו, אשר כלל גם חיתוך עץ שנעשה על פי ציור של מייה – המקור הישיר לעבודה זו.

הקומפוזיציה בהדפס זה שימשה את ון גוך כנקודת מוצא בלבד. את חותמו האישי הוא הטביע בצורה ובצבע: עבודת המכחול, הקו המקוטע והמפותל, השימוש בצבע כחומר ולא רק כפיגמנט, וכן אופן ההנחה של גוני הכחול, הצהוב והאוקר זה לצד זה – כל אלו יוצרים תנועה ומתח ומפירים את היציבות והשקט שנגזרים מפשטות הצורות בהדפס. הרועה הצעירה, הצנועה והמופנמת של מייה, שקלסתרה סטריאוטיפי במידת מה, הופכת בציורו של ון גוך לדמות מובחנת בתווי פניה, מבוגרת יותר ומונומנטלית בנוכחותה.

 

 

חזרה לאוספים