דילוג לתוכן העמוד
ארתור ז'מייבסקי ,democracies ,מתוך דמוקרטיות, 2009

לאור המצב: 3 תערוכות ואקטואליה / מפגש מיוחד עם האוצרת רותי דירקטור

מפגש מיוחד בעקבות התערוכות: אם בלילה חורפי עוברת אורח, ויליאם קנטרידג׳: ביתר מתיקות נגנו את הריקוד, ארתור ז'מייבסקי, דמוקרטיות עם האוצרת רותי דירקטור

אודות התערוכות:

ויליאם קנטרידג׳: ביתר מתיקות נגנו את הריקוד: ויליאם קנטרידג' נולד ב־1955 ביוהנסבורג, ונחשב לבכיר אמני דרום אפריקה. מאז שנות השמונים הוא מגבש את שפת האמנות שלו סביב אנימציה של רישומים, תיאטרון צלליות ודמויות מצולמות. מיצב הווידאו מ־2015 ביֶתֶר מתיקות נַגְּנו את הריקוד נפרס לאורך 40 מטר ועל פני שמונה מסכים, ומורכב מתהלוכה מרהיבה של דמויות, צלליות ורישומים מונפשים. את התהלוכה מובילה תזמורת כלי נשיפה, ובעקבותיה הולכות־רוקדות דמויות מצוירות בפחם, רשומות בכתב ידו המובהק של קנטרידג'. השיירה ממשיכה עם חולים הדוחפים מכשירי אינפוזיה, כמרים הנושאים מעל ראשיהם פרחי חבצלות, אנשים הגוררים שקים, צלליות של שלדים הנעות בצעדי ריקוד.

אם בלילה חורפי עוברת אורח: התערוכה הקבוצתית הקטנה שואלת את שמה מכותרת ספרו של איטאלו קאלווינו, ספר שיצא לאור ב־1979, לקראת סוף חייו של הסופר האיטלקי (1985-1923). אם בלילה חורפי עובר אורח נכתב כמעשה שוטטות בקריאה, במהלכו מוביל אותנו הסופר דרך סיפורים שונים שנשארים לא גמורים, ואינם מתחברים לעלילה קוהרנטית. הוא פונה אלינו בגוף שני והופך אותנו, הקוראים, לא רק לבני לוויתו במסע הספרותי אלא ממש לגיבורים של מסלול הקריאה. בהשראתו, מבקשת ”אם בלילה חורפי עוברת אורח“ להציע לצופה מסע בעקבות התבוננות באמנות.

ארתור ז'מייבסקי, דמוקרטיות: דמוקרטיות היא עבודה המורכבת מ־35 סרטונים שצולמו בין 2007 ל־2012, הקצר מביניהם הוא בן בערך 4 דקות, הארוך ביותר בן 21 דקות. הם צולמו בתל אביב, ברמאללה, בירושלים, בבילעין, בוורשה, בברלין, בבלפסט, בקררה, במדריד, בבריסל ועוד, וסימנו כיוון חדש ביצירתו של ארתור ז'מייבסקי (נ' 1966, ורשה), אמן שהעשייה שלו מבוססת בעיקרה על יצירת מצבים מבוימים ופרובוקטיביים. כאן, לראשונה, ז'מייבסקי נבלע בתוך התרחשויות שלא הוא חולל, ולא הוא קבע את כלליהן.