דילוג לתוכן העמוד

הרוח תנצח תמיד, בכל מצב / מגזין פורטפוליו מתארח במוזיאון תל אביב לאמנות

הרצאה חדשה בעקבות התערוכות של מרינה אברמוביץ׳ ודיוויד הוקני בטוקיו ובלונדון, על כוחה של אמנות לשמח ולרומם את רוח האדם
מרצים: יובל סער וחגית פלג רותם (מגזין פורטפוליו)

שני משפטי מפתח בכניסה לתערוכות האירו בפנינו את תפקידה של האמנות בימים קשים. בכניסה לתערוכה של דיוויד הוקני, שנפתחה בקיץ האחרון בטוקיו, זה היה משפט שאמר האמן בתחילת הקורונה, במרץ 2020, ברגע שבו העולם עצר מלכת: רק תזכרו שהם לא יכולים לבטל את האביב (תרגום חופשי ל־Do remember they can’t cancel the spring).

והנה ב־7 באוקטובר השנה, על קיר הכניסה לתערוכה של מרינה אברמוביץ׳ ברויאל אקדמי בלונדון, המשפט The Spirit In Any Condition Does Not Burn הצליח לרגש אותנו עד דמעות. כמי שמרבים לנסוע בעולם, אנחנו מלקטים ביקורים בתערוכות כמו אספנים מכורים. לעתים הן מצטברות לצד חוויות שונות מהנסיעה ולעתים הן בולטות מעל הכול והופכות למקור מים חיים, חומר למחשבה ומשמעות, שהולכת מעבר לחוויה האמנותית.

כשהתפוגג ההלם מהאירועים האכזריים ומההרס והמלחמה שהגיעו בעקבותיהם, שתי התערוכות הללו, של הוקני ושל אברמוביץ׳, הפכו עבורנו לסמנים של אופטימיות ולמשענת של הומניזם — אמונה ברוח האדם. בהשראתן בנינו את ההרצאה ודרכן אנחנו מטיילים בין רעיונות, יוצאים לעיסוק בסיפור חייהם של שני האמנים, וחוזרים לכאן ועכשיו, למוזיאון תל אביב לאמנות.